מתיחות פלג גוף עליון

מהי גמישות

יכולת תנועה רחבה המשתפת מספר מפרקים. הגמישות מתארת את היכולת של השרירים לנוע בצורה חופשית וזורמת ללא מגבלה. הגמישות היא תופעה בגוף האדם והיא נחשבת לאחד ממרכיבי הכושר

טווח תנועה

תיאור תנועה במפרק מסוים, טווח התנועה בעצם הוא המדד שלנו לתיאור הגמישות אצל האדם.

השפעות הגיל המבוגר על גמישות:

על ידי אימון מתאים גמישות יכולה וצריכה להתפתח בכל גיל. בכל מקרה השיפור בגמישות יהיה אישי על סמך הנתונים הטבעיים של המתאמן ומידת נחישותו להשיג זאת באמצעות ליווי מקצועי. ככל שהאדם מבוגר יותר כך יצטרך להקדיש יותר זמן לפיתוח הגמישות. הסיבה העיקרית לירידה בגמישות או ביכולת לשפרה היא כתוצאה משינויים מסוימים ברקמות החיבור בגיל זה, כמו כן, בגיל מבוגר הגוף נוטה להתייבשות וכתוצאה מכך הסיכוך בין איברים הדרוש לתנועתיות נמוך. חשוב מאוד להבין כי פעילות גופנית ותרגול גמישות יעזרו במניעת התדרדרות תהליכים ניוונים.

שרירים בעלי נטייה להתקצר:

1. אזור הצוואר.
2. הגב התחתון, עכוז, המסטרינג (שרירי הירך האחוריים).
3. אזור החזה והשכמות.
4. שרירי אזור הברך.

בחלק זה של המאמר מצורפות דוגמאות למתיחות לפלג הגוף העליון:

1. מתיחת שריר היד האחורית (טרייספס), המתיחה מתבצעת בשלבים כך שבשלב השני תיווסף מתיחה גם לשרירי הגב העליון.
בשלב הראשון – יד בין השכמות, ראש מביט קדימה נשען על אזור המרפק ודוחף אותו אחורה, היד השנייה מושכת את המרפק לכיוון הנגדי, בטן משוכה פנימה, ברכיים כפופות:

בשלב השני – הטיית פלג גוף עליון הצידה והוצאת אוויר.


2. מתיחת שרירי הכתף (דלתא קדמי ואמצעי).
בשלב הראשון – יד משולבת מאחורי הגב, היד השנייה מחזיקה אותה.

בשלב השני – משיכת היד המשולבת הצידה וכלפי מעלה בדגש על שמירת כתפיים משוכות מטה באותו גובה תוך הוצאת אוויר.

3. מתיחת שרירי הכתף (דלתא קדמי ואמצעי).
הרמת היד מקבילה לקרקע מעל גובה כתף שנייה ומשיכתה אחורה ולמעלה, בטן משוכה פנימה תוך הוצאת אוויר. *דגש חשוב – אין לסובב את פלג גוף העליון אלא לשמור כתפיים מביטות קדימה.


4. מתיחת שרירי החזה והכתף הקדמית. דיים משולבות מאחורי הגב, בטן משוכה פנימה, הרמת הידיים עד למצב שבו מורגשת מתיחה ללא תזוזת הגב העליון תוך הוצאת אוויר