ספינינג

ספינינג ובשם הנוסף indoor cycling – הוא אימון כושר אירובי עצים אשר מתבצע על אופניים נייחים, בקבוצה, בחדר חשוך, לצלילי מוזיקה בעוצמה גבוהה ובהנחיית מדריך.

סוד הקסם של הספינינג טמון לא מעט בשריפת הקלוריות המוגברת. ההנחה המקובלת היא שניתן לשרוף בין 500 ל-1,000 קלוריות בשיעור ממוצע של 50 דקות (המספרים היותר ממוצעים ונפוצים מדברים על 450 קלוריות/נשים ו-550/גברים כשאימון נכון וחזק יכול לשרוף גם 850 קלוריות+, הכול תלוי, כמובן, בעצימות האימון, בנתונים האישיים של המתאמן וברמת הכושר שלו). עוד מגורמי המשיכה של הספינינג:

חוסר התלות בתנאי מזג האוויר – מאחר והאימון מבוצע באולם סגור, אין משמעות לתנאי מזג האוויר השוררים בחוץ

התאמתו לקבוצות גיל רבות ולרמות שונות של כושר גופני - באמצעות בורג ההתנגדות שמאפשר למתאמן לשלוט בדרגות הקושי והמאמץ בזמן הפעילות

הגיוון בתכניות האימונים – שלושת המצבים (ידיים) וחמש התנועות (גוף/רגליים) בשילוב וויסות ההתנגדות ושמירה על קצב כך שיתאימו לדרישות, מאפשרים הדמיית רכיבה בתנאי שטח פתוח. מערך השיעור יקבע אם יתקלו הרוכבים בעליות מתונות או תלולות, אם הרכיבה תהיה בשטח מישורי פתוח, אם הם משתתפים בתחרות נג"ש או בפלוטון ועוד, הכול בהתאם ליעדים שהוגדרו לאותו אימון.

האימון האירובי היחיד שאינו גורם לעומס ולזעזועים במערכת השלד והמפרקים - ובנוסף, מפעיל המתאמן קבוצות שרירים גדולות במהלך האימון, ביניהן שרירי הישבן, שרירי הירך, השוקיים וכמובן, חיזוק רצועות הברכיים. וחובה להדגיש: שזאת כמובן כאשר הרכיבה מתבצעת בתנוחה הנכונה ותוך שמירה על כללי הדיווש.

פעילות לא תחרותית – יש בעצם הביצוע הקבוצתי כדי לדרבן אחד את השני ולעודד את המוטיבציה של היחיד בתוך קבוצה להתאמץ ולנסות להגיע למיצוי היכולת האישית

פעילות שאינה דורשת כישורים קואורדינטיביים –אימון הספינינג אינו אימון כוריאוגרפי ולכן גם אינו מצריך למידת תנועות מסובכות ולא לזכור קומבינציות, שלא כברוב החוגים האירוביים האחרים.

מוזיקה – מוזיקה מאז ומעולם הייתה והינה גורם המסב הנאה ואמצעי לביטוי וליצירת אווירה, מוזיקה נכונה בשילוב דירבון מהמדריך/ה הופכת את האימון למהנה במיוחד ולאנרגטי. יש לציין ש: לרוב, המוזיקה המושמעת באולמות האימון היא קצבית ובעוצמה שלא מקובל להאזין לה בתנאי בית/אוטו/משרד.

רקע
השם ספינינג ( spinning) הוא סימן רשום של מאד דוג את'לטיקס, בבעלותו של ג'ונתן גולדברג, הלוא הוא ג'וני ג'י, רוכב אופניים קרוס קאנטרי, שחיפש דרך אלטרנטיבית לאימוני החורף האמריקני המושלג. גירסה אחרת טוענת שבעקבות פציעה שמנעה ממנו את הרכיבה בחוץ, הוא פיתח את שיטת האימון במהלך שנות השמונים ובשנת 1987 הוא "השיק" את הפטנט באופן רשמי במרכז הספינינג הראשון בעולם, בסנטה מוניקה שבקליפורניה. כמעט עשור נדרש עד שהספינינג תפס, אך בסוף שנות התשעים הוא כבר הפך ל"להיט" המכונים הרשמי. בעקבות ההצלחה צמחו ברחבי העולם שיטות חיקוי מקבילות והן נקראות בשם הכללי אינדור סייקלינג (indoor cycling). אימון הספינינג, במקורו, מורכב אך ורק משלושה מנחי ידיים וחמישה מצבי גוף (שהם חמשת המצבים הקיימים ברכיבת שטח: ישיבה במישור, עמידה במישור, ישיבה בטיפוס, עמידה בטיפוס וג'אמפ - מצב המדמה מעין "זינוק" לדיווש בעמידה) על בסיס חמשת המצבים האלה, פותחו צורות עבודה שונות ומסלולים שונים וב-IC יש שגם פיתחו מעבר לכך (שילוב שלושת המנחים במצב מסויים, שינוי קצב למצב מסויים אחר וכיו"ב).

תועלת האימון
אימון ספינינג המבוצע על פי עקרונות האימון הנכונים – יתרום וישפר את הכשירות האירובית של המתאמן, ישרוף קלוריות במהלך האימון ויגביר את שריפתן גם בשעות שלאחר האימון. אימון המבוצע תוך הקפדה על ביצוע נכון של המנחים ומצבי הגוף - יחזק את השרירים המשתתפים בפעילות. המתמידים בפעילות – ייהנו מחוויית רכיבה לאורך השנה כולה ובפליטת אנדורפינים מהמוח, הסם הטבעי של הגוף שהשפעותיו מתבטאות בתחושות אופוריה וריחוף, מצב רוח טוב, שחרור מתחים ושיכוך כאבים.

סוגי אימונים
אימון אינטרוולים - אימון מקטעים/ הפוגות, לשיפור היכולת האישית של הרוכב. הדפקים הממוצעים ינועו בין 60-90 אחוזים מהדופק המקסימאלי. מומלצים עד שני אימונים כאלה בשבוע. אימון נפח/ סבולת (endurance) - מבוצע ברובו במישור, תןך שמירה על דופק בינוני עד נמוך, המהווה כ- 60-75 אחוזים מהדופק המקסימאלי. רצוי שיהוו את עיקר תפריט האימונים, לאלו המתאמנים מעל שלוש פעמים בשבוע. אימון שריפת שומן - מיתוס. כל אימון שורף שומן מתוך סך הקלוריות הנשרפות. אימונים בדפקים נמוכים ישרפו יותר שומן מסך הקלוריות הנשרפות, אך מספרן של אותן קלוריות יהיה נמוך מאשר באימון עצים יותר.

לחצו לתיאום אימון ניסיון בחינם, בקבוצה וביחס אישי בסטודיו של אלה