פריצות דיסק,אימונים ומה שביניהם

פעילות גופנית עם פריצת דיסק וכאבי גב. פריצת דיסק גורמת להופעת כאבי גב איומים, נכון? מתברר שלא! אין בין פריצת דיסק ובין כאבי גב קשר, עובדה שספורטאים רבים ממשיכים להתאמן עם פריצת דיסק או שתיים והם לא מרגישים דבר. כל הפרטים על כאבי גב, פריצת דיסק והאימונים המומלצים לטיפול בהם.

אחת השאלות השכיחות ביותר בקרב ספורטאים המאובחנים עם פריצת דיסק היא "האם אני יכול להמשיך להתאמן?", כמו גם "איזה סוג של אימונים מותר לי?". שאלות אלו מקבלות משנה תוקף בעיקר לאור המלצות מרבית הרופאים להפסיק כל פעילות ברגע שאובחנה פריצת דיסק.

כיצד מאבחנים פריצת דיסק?

הבדיקה השכיחה לאבחון בעיות עמוד שדרה ובעיקר פריצת דיסק הינה צילום CT . אך האם יש ביסוס מחקרי לכך שהופעת פריצת דיסק אכן הגורם לכאבי גב? הרי פריצת דיסק קיימת גם בקרב אוכלוסייה א-סימפטומאטית ובנוסף, לאחר חלוף כאבי הגב, פריצת הדיסק עדיין קיימת. האם ההנחיה הגורפת על מנוחה מפעילות ספורט זו ההמלצה הנכונה לכאבי גב?

התשובה לכך היא כי ההיפך הוא הנכון. מחקרים מראים כי כאבי גב מחלימים תוך כדי פעילות גופנית מתונה ומחריפים במנוחה מוחלטת. אם כך, פריצת דיסק והשפעתה על כאבי גב הינה מיתוס המשליך על חיינו ופעילות הספורט בפרט. מהו הדיסק ומה תפקידו בגוף האדם?

הדיסק הינו רקמת סחוסית המשמשת כרפידה בין חוליות עמוד השדרה. הוא בנוי מרצועות טבעתיות, בדיוק כמו טבעות בצל, כשבמרכזן מצוי חומר דמוי ג'לטין המשמש מעין "נוזל שמן" בבולם זעזועים הידראולי. תפקיד הדיסק הוא למנוע את שחיקת החוליות, לבלום זעזועים בין חולייתיים ולשפר את גמישות וטווח תנועת חוליות עמוד השדרה.

עמוד השדרה, בהיותו ציר השלד בפלג גופנו העליון עומד תחת עומסים רבים. עומסים אלו, ראשית, נובעים מעצם העובדה שחוליות עמוד השדרה ובעיקר חוליות הגב התחתון נושאות את משקל פלג גופנו העליון. בנוסף, ליקויים באורח החיים ובעיקר יציבה לקויה, ישיבה ונהיגה מרובה ועומסי האימונים ובעיקר רכיבת אופניים יוצרים לחצים על עמוד השדרה. עומסים אלו מעלים את הלחץ התוך דיסקי ואט-אט שוחקים את הטבעות ההיקפיות.

כאשר מספר טבעות נקרעות, נוצר מצב המכונה "בקע דיסק". "בלט דיסק" נוצר כשהלחץ בתוך נוזל הדיסק מתעצם ונוצרת בליטה בהיקף הדיסק. "פריצת דיסק" זה השלב הבא בתהליך שחיקת הדיסק, בו הנוזל התוך דיסקי פורץ החוצה.

מרביתם המכריע של פריצות הדיסק מתרחשות אחורנית, דהיינו לכיוון הגב, - או ישירות אחורנית או אחורנית והצידה. החשש בהופעת פריצת דיסק הוא מלחץ העלול לפגוע בחוט השדרה או לעצבי חוט השדרה הנמצאים בסמיכות לדיסק.

הבדיקה השכיחה לאבחון פריצת דיסק הינה, כאמור, צילום CT. הצילום פורס את עמוד השדרה, כמו פרוסות נקניק, כדי שניתן יהיה לצפות במבט מלמעלה אל תוך תעלת עמוד השדה ומבנה הדיסק. צילום זה חושף אותנו לקרינה מאוד מוגברת, עד פי 700 מצילום רנטגן. לעומתו, צילום MRI אינו חושף אותנו לקרינה אך עלותו יקרה יותר. במרבית כאבי הגב אין שום הצדקה קלינית לצילום CT. לא כל כאב גב הוא פריצת דיסק

כאשר הגב כואב, הדבר הראשון שעולה לנו בראש זה "פריצת דיסק". אנו מקבלים הפניה לצילום והצילום מעיד על בלט, בקע או פריצת דיסק והאבחון בהתאם. אך האם באמת יש קשר בין פריצת דיסק לבין כאבי גב?

ובכן, אין לו ואף מחקר אחד מהימן שמעיד על הקשר בין פריצת דיסק לכאבי גב! מחקרים מראים שבקרב אוכלוסיה שמעולם לא סבלה מכאבי גב שכיחות, הממצאים המעידים על נזקים לדיסק (בקע, בלט או פריצה מגיעים עד כדי 60-70%. מצד שני, מטופלים המגיעים עם כאבי גב וממצא של פריצת דיסק, לאחר מספר טיפולים הכאב חולף ופריצת הדיסק עדיין קיימת.

אכן, פריצת דיסק מעידה על נזק למבנה האנטומי של הדיסק, מה שמעיד על ליקויים ביו-מכאניים בתפקוד החוליות ושרירי עמוד השדרה. אך בין הממצא - פריצת דיסק - לבין כאבי גב אין כל קשר, לפחות לא על סמך המחקרים. מרבית פריצות בדיסק מתרחשות ללא שום תגובה סימפטומאטית מיידית.

אימון ספורט, פריצת דיסק ומה שביניהם:

כאבי גב, כמו כל פציעה אחרת, מכניסה בנו חשש וחוסר ביטחון. "האם אוכל להתאמן? האם אצטרך לפרוש?! מה מותר לי וממה עלי להימנע?" ושאלות דומות עולות אצל כל ספורטאי הסובל מכאבי גב או פריצת דיסק. אם כך, כפי שנכתב לעיל, פריצת דיסק לרוב אינה הגורם - אם בכלל - לכאבי הגב. גם עבדכם הנאמן מסתובב עם שתי פריצות דיסק שכל אורטופד היה משתוקק לנתח ואני משוכנע שרוב הספורטאים, גם אם לא סבלו מעודכם מכאבי גב, מסתובבים עם פריצת דיסק או שתיים. כאמור, הממצא אינו מעיד כלל על רמת ואיכות התפקוד. לכן, ללא קשר לממצא, יש לטפל בבעיות בגב כמו בכל בעיית גב:

-חיזוק שרירי ליבה -מתיחות וגמישות שרירי עמוד השדרה, שרירי ארבע ראשי, מותן כסל ושרירי התאומים. -יציבה וארגונומיה נכונה ובעיקר הנובעת מישיבה מרובה. -נעליים ומדרסים מותאמים. -התאמת מידת אופניים, כיוון האופניים והימנעות מרכיבה רכונה מדי. -בדיקה יסודית של מערכת השריר-שלד (בדיקת אורכי רגלים, בדיקה של חוזק ו\או אסימטריה שרירית, ירידה בטווחי תנועה) -טיפולים. דאגו לתחזק את גופכם בטיפול שותף ( כירופרקטיקה, עיסוי, פיזיותרפיה, פילאטיס). -בגמר אימון, דאגו מיידית להחליף את החולצה הרטובה ביבשה. מכיוון ששרירי הגב מאוד רגישים להתקררות.

אילו פעילויות גופניות מומלצות במצב של פריצת דיסק וכאבי גב?

הפעילויות המומלצות בשלב האקוטי של הכאבים הם תרגילי מתיחות ושחיה. במצב שבו אתה יכול לרכב על אופניים, עדיף בהתחלה לרכב על טריינר(אופניים נייחות) משום החשש מנפילה או מתגובה פתאומית. יש להקפיד על רכיבה, בצורה זקופה ומדי פעם להתרומם מהאוכף למתיחה.

בנוסף, ניתן גם לרוץ. בשלב הראשוני כדאי להימנע ממסלול עם עליות וכמובן ירידות, אך יחד עם זאת לשלב במהלך הריצה תנועות פיתול, ריצה בתנועת ריקוד, ריצה אחורית, ריצה צידית ועוד. חשוב לזכור כי במקרי פריצת דיסק וכאבי גב יש להימנע לחלוטין מאימוני משקולות או כל תרגיל היוצר לחץ על שרירי הגב.

במצבים בהם כאבי הגב וכאבי ההקרנות הינם על בסיסי נירופטי, נזק עצבי המלווים בחוסר תחושה בגפיים, ירידה בכוח השריר וירידה בהחזר רפלקס ( בדיקה אורטופדית) אזי יש להישמע להנחיות הרופא ובשלב זה רצוי להימנע מפעילות העלולה להחריף את המצב.

*כל הנאמר כאן אינו תחליף לבדיקת רופא ממוחה!

לחצו לתיאום אימון ניסיון בחינם, בקבוצה וביחס אישי בסטודיו של אלה

כמו כן ניתן לתאם אימונים אישיים, במחיר משתלם במיוחד.